Opublikowano:

3 zakręcone zakątki świata – zabawa logopedyczna


Dlaczego porozumiewanie się jest ważne w życiu społecznym? Jak prawidłowo wspierać rozwój mowy? Co to są gry i zabawy logopedyczne? Dlaczego warto pomyśleć o prawidłowym wymawianiu już od najmłodszych lat?

W 5 prostych krokach przedstawię Ci atrakcyjny scenariusz zabawy ze szczególnym naciskiem na usprawnianie narządów mowy. Podpowiem Ci jak podczas zabawy można wspierać dziecko logopedycznie oraz zaproponuję Ci kilka ciekawych patentów, dzięki którym ćwiczenia okażą się prawdziwą frajdą. Będziecie mogli ćwiczyć nie tylko w domu, ale również podczas spaceru, zakupów, czy podczas podróży.

Zapraszam do lektury!

Małe JA i jego otoczenie

Porozumiewanie się z naszym otoczeniem można zdefiniować krótko, jako zdolność do odbierania, rozumienia i nadawania komunikatów słownych. Proces ten jest bardzo ważny, ponieważ umożliwia nam życie w skomplikowanych strukturach społecznych. Dzięki nabytym i doskonalonym w toku życia umiejętnościom mamy możliwość komunikowania innym osobom naszych myśli, odczuć i pragnień. Rozumienie komunikatów wymaga od nas zdolności słyszenia, różnicowania, a także zapamiętywania.

Wszystkie te czynności dzieją się podczas stałego kontaktu ze światem społecznym, obserwacji, swobodnej eksploracji na miarę aktualnych możliwości poznawczych. Na każdym etapie rozwoju proces odbierania i nadawania komunikatu będzie wyglądał inaczej.

Przykład: karmione niemowlę będzie ćwiczyło podczas ssania mięśnie twarzy, ale także będzie miało kontakt ze słowem matki; niemowlę między pierwszym a drugim miesiącem będzie odbierało i próbowało naśladować dźwięki płynące z otoczenia (gaworzenie); a dziecko między pierwszym a drugim rokiem życia będzie już ćwiczyło wypowiadanie pierwszych słów. Kolejny etapem będzie etap wypowiadania i budowania pierwszych zdań.

Z punktu widzenia kształtowania się mowy, kluczowy czas przypada na pierwsze cztery lata życia. Po tym okresie partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy osiągają swoją dojrzałość. Od tej pory nie mamy już możliwości jej kształtowanie. Możemy ją jedynie mądrze korygować.

Gimnastyka buzi i języka

Rozwój aparatu mowy obejmuje nie tylko sam język, ale też wargi i podniebienie. Ćwiczenia usprawniające narząd mowy możemy prowadzić w zasadzie podczas codziennych czynności.

Atrakcyjne i śmieszne ćwiczenia z pewnością pomogą dziecku w przyszłości w prawidłowej artykulacji. Ważne jest, aby na początku rozpocząć ćwiczenia przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować i ciebie i siebie. Koniecznie ćwiczcie razem – daje to zabawę pełną radości, ale także wzmacnia waszą więź. Jeśli będziesz wykonywać to ćwiczenie z młodszym dzieckiem podziel je na partie. Maluch może mieć kłopot z udziałem we wszystkich ćwiczeniach.

 

Potrzebujesz:

Kubek,
Barwniki spożywcze lub farbki,
Gumowe rękawiczka,
Fioletowe kółeczka wycięte z filcu,
Taśmę klejącą dwustronną,
Gumki recepturki,
Plastikowy kubeczek (np. po jogurcie),
Słomki,
Wodę.

Krok 1 PODRÓŻ BALONIKIEM

Wyobraź sobie, że odwiedzasz 3 różne zakręcone zakątki świata. Podróż odbywacie kolorowym balonem. Znajdujecie za kaloryferem trochę magicznej plasteliny (część zabawy „na niby”), chuchacie w dłonie by lepiej je rozgrzać: hu, hu, hu! W ciepłych dłoniach łatwiej ugnieść plastelinę. Nagle… plastelina rośnie, jest jej więcej i więcej! W końcu jest jej tak dużo, że z powodzeniem możecie ją nadmuchać.

Dmuchacie tak mocno, że tworzycie ogromny balon, który unosi was wysoko w górę. Dryfujecie nad ziemią, po czym lekko opadacie. Chwytacie balon i wypuszczacie z niego powietrze, tak aby się dało słyszeć delikatne: csss… csss… csss… Balon się kurczy, plastelina maleje, więc wkładacie ją do kieszeni. Przyda się wam na później!

 

Krok 2 WODOLAND

Dotarliście do Wodolandu. Tutaj mieszkają Wodołaki, które mają nawet swój język: Wo wo wo we? (Jak się masz?) We we wu wu! (Mam się dobrze), małe Wodołaki popiskują lekko pluszcząc się w wodzie: Wi wi wi wi! Plam! Plam! – wołają. Dajcie się ponieść fantazji zachowujcie się przez chwilę jak mieszkańcy Wodolandu. Ćwicz z dzieckiem wszystkie sylaby zaczynające się na literę „w” (wa, we, wi, wo, wu, wy). Wymyślaj proste kombinacje i układaj znaczenia.

Wiesz, że Wodołaki spędzają mnóstwo czasu na zabawach w wodzie? Przygotuj razem z dzieckiem kubeczek, do którego nalejecie wody. Zabarw wodę waszym ulubionym kolorem. Weźcie słomki i wdmuchujcie do wody bąbelki! Do wody możecie dodawać też inne kolory – w ten sposób pokażesz dziecku jak mieszają się barwy.

Krok 3 GUMOLANDIA

Sięgacie do kieszenie po plastelinę. Nadmuchujcie balonik i lecicie do kolejnej krainy. Tym razem trafiacie do Gumolandii. W Gumolandi mieszkają Gumisie, które „skaczą tam i siam”. Usiądźcie na dywanie i wyobraźcie sobie, że wasz język zamienia się w Gumisia. Skaczcie językiem wewnątrz buzi, odbijajcie się o policzki, o zęby, przeciągajcie się leniwie z góry na dół. W końcu znudzony brykaniem Gumiś otwiera okienko – ułóżcie teraz usta w kształt litery „o”, a następnie wysuńcie języczkowego Gumisia jak najdalej się da, ponieważ wasz Gumiś właśnie chce wyjść na spacer. Nagle naszego rozbrykanego Gumisia nachodzi ochota na gumijagody.

Weźcie gumową rękawiczkę – na każdym paluszku rękawiczki przyklejcie wycięte fioletowe kółeczka – będą to gumijagody. W plastikowym kubeczku zrób otworek na słomkę. Rękawiczkę nałóż  teraz na kubeczek i przymocuj ją gumką recepturką. Dmuchajcie w kubeczek, aż wasz krzak gumijagód (rękawiczka) będzie na tyle duży, że podskoczy do nieba i ucieszy wędrującego Gumisia!

Krok 4 CHICHOLANDIA

Ostatnia kraina, którą odwiedzacie balonikiem nazywa się Chicholandią. Mieszkają tutaj ludziki, które cały czas są w dobrym humorze i bez przerwy się śmieją. Bardzo podoba wam się ich styl życia, dlatego z chęcią zaczynacie chichotać. Najpierw chichoczecie jak malutkie dzieci: chi, chi, chi! Potem jak kobiety: cha, cha, cha! Następnie jak mężczyźni: chy, chy, chy! A na końcu jak ludzikowy mędrzec: che, che, che.

Możecie to ćwiczenie wykonywać z różnym natężeniem głośności: najpierw cicho, potem nieco głośniej i najgłośniej jak potraficie.

Krok 5 LĄDOWANIE

Poszperajcie teraz w kieszeniach i znajdźcie kawałek plasteliny. Jest? Jeśli już go macie to nadmuchajcie znów balonik, pochichotajcie na pożegnanie ludzikom i udajcie się w podróż powrotną. Uważajcie na gwałtowne podmuchy wiatru, które znoszą was raz na prawą, raz na lewą stronę, unoszą w górę lub pozwalają opadać w dół. Powolutku opadacie na miękki dywanik, rozglądacie się dookoła. Czy już wiecie gdzie jesteście? Tak. To wasz dom. Wróciliście z poddróży cali i zdrowi. Gratuluję!

Dzięki wspólnej podróży do 3 zakręconych zakątków świata:

  • Usprawniasz narządy mowy (ćwiczenia mięśni twarzy i języka w zabawie z Gumisiem, dmuchanie, dźwiękonaśladownictwo),
  • Wspierasz zdolności artykulacyjne poprzez zabawę (ćwiczenie artykułowania sylab),
  • Rozbudzasz ciekawość i zachęcasz do eksperymentowania (wdmuchiwanie powietrza w wodę, wspólne wykonanie krzaka gumijagód),
  • Sprzyjasz budowaniu wzajemnej relacji (podążanie w zabawie za dzieckiem, dotrzymywanie mu kroku podczas ćwiczeń),
  • Wspierasz naukę poprzez interakcję i ruch (podróż balonikiem).
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *